Το συμπάθιο (συγγνώμη) στους Παξούς

1801 Δεκεμβρίου εσχάτη έτος παλαιόν Παξούς

Ανατρέχοντας διάφορα Κριμινάλ δια τα αποτελέσματα απερασμένα και παρόντα, αναμεταξύ των δύο γενεών Βλαχοπουλάτων και Κονδαράτων και να ακολούθησαν άτα Κριμινάλ, ήτι αρέστα καδινόματα και λοιπά: Διά τουτο την σήμερον συμφώνως συγκαλογνώμως μήτε βιαζόμενοι μήτε αναγκαζόμενοι, αλλά εξιδίας βουλής και προαιρέστως και με το σένιο των ευγενών και σεβάσμιων Κριτών, πέρνουν ποζιτίβο ημπένιον εις την περιστασίν τους με τούτο το Κριτήριον του δικαστηρίου Κριμινάλ. Ως πρώτον από το μέρος των Κονδαράτων, ο ευλαβής παπά κυρ Αναστάσιος Κονδάρης του Γεωργίου, Σπυρίδων Κονδάρης ποτέ Αντζουλή, Θεόδωρος Κονδάρης ποτέ παπά Σπύρου και Αρσένιος Κονδάρης του Γεωργίου, ομοίως και από το μέρος των Βλαχοπουλάτων οι ευλαβέστατοι κύριος παπά Δημάκης, παπά Σπυρίδων, παπά Αναστάσης αμφότεροι Βλαχόπουλοι και Ανδρέας Βλαχόπουλος ποτέ Σταυράκη κάμνοντας όλοι οι άνωθεν οκτώ δια όνομά τους και δια μέρος και όνομα των φαμιλιών τους και όλη τους την επίλοιπη γενεά τους, ότι: από την σήμερον και εις τα εξής να μην δίδουν την παραμικράν πείραξη και ενόχλησιν μήτε εν λόγω μήτε ενέργω μήτε αυτοί αλλούτε εν μέρη, μήτε οι ίδιοι αλλούτε άλλοι βαλμένοι από τους ιδίους, μήτε εις τα ζώα τους αλλούτε εις τας φαμίλιας τους και εις κάθε άλλη τους ουσίαν. Και ούτως υπόσχονται όλος διόλου, τόσον οι Κονδαράτες εις τους Βλαχοπουλάτες, όσον δε και οι Βλαχοπουλάτες εις τους Κονδαράτες, αλλά να απερνούν ειρηνικά, ήσυχα και ατάραχα ως καθώς περιγράφουν οι νόμοι. Και ούτως υπόσχονται ως άνωθεν δια τον εαυτόν τους και γενεάν τους ως άνωθεν, ότι όποιος παρέβει, αθετήσει και παρακούσει την παρόν υπόσχεση θεληματική, ότι να είναι και μείνει κομφισκάδα ολη του η ουσία καθέκαστον είδους εις την δημόσιαν κάσσαν της εντοπικής οικονομίας εις μπεναφίκιον τους ιδίους και να είναι υποκείμενοι και εις κάθε άλλην σωματικήν παιδείαν οπού να φανεί εύλογον της δικαιοσύνης, με υπόσχεση ότι όλοι οι επίλοιποι να οδηγούν τον παρήκοον εις την φύλαξιν της δικαιοσύνης, κάνοντας αναφοράν τους ιδίους. Επεφυλαγμένα λοιπόν τα δικαιολογήματα τόσον τζιβίλ όσον και Κριμινάλ, όπου εν τω μέσω τους ατρέχει, ότι να γίνεται η πρέπουσα απόφασις από το πρέποντι κριτήριο, οπού και τα εξής. Ούτως υπόσχονται και ριμοβέρονται από κάθε ρικόρσο απερασμένο εις το οφίκιον του εγκληματικού δικαστηρίου εν τω μέσω τους. Ούτως και υπογράφονται έμπροστεν τούτου του Κριτηρίου. Εποίησαν συμφωνητικήν αγάπην εν τω μέσω των γενεών τους και τα εξής.

Έπειτα από το συμφωνητικό αυτό της αγάπης, θα έπρεπε τουλάχιστον για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα να σταμάτησαν οι φιλονικίες μεταξύ των δύο αυτών γενεών. Λίγο αργότερα όμως το 1825 (εγγρ. 168) γίνεται ένα μικρό επεισόδιο μεταξύ του Πέτρου Κόνταρη και του Ιωαν. Βλαχόπουλου, που ο δεύτερος πήρε το όπλο του πρώτου ενώ αυτό κυνηγούσε. Το συμπάθιο και η αγάπη που νομίζω σε τόσο μεγάλη έκταση συναντάται στο νησί των Παξών, είναι ο παλαιός, απλός, ανθρώπινος τρόπος ζωής των κατοίκων, στις μεταξύ τους σχέσεις.

Γι’ αυτό αξίζει να μελετηθεί από κοινωνιολόγους για να εκτιμηθεί το επίπεδο της πολιτιστικής ζωής των Παξινών, στα σκοτεινά εκείνα χρόνια, που η παιδεία ήταν προνόμιο των ολίγων και ο λαός ήταν καταδικασμένος στην αμάθεια και στη φτώχεια.

Από τον τόμο: «Παξινά Ιστορικά Μελετήματα»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s