Ξόρκια και γιατροσόφια Παξών

Πολλές φορές συναντάμε σε παλαιά βιβλία, διάφορες σημειώσεις, που αναφέρονται σε ιστορικά γεγονότα, γιατρικές συνταγές, καιρικά φαινόμενα ή ακόμα και σε κοινωνικά γεγονότα. Είναι δε καμιά φορά τόσο ενδιαφέρουσες και ακριβείς οι πληροφορίες που ανατρέπουν γεγονότα που πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Μια δυο βδομάδες πρώτα, οι νοικοκυρές ετοιμάζουν το σπιτικό τους όσο μπορούν καλύτερα για να δεχθούν τις μέρες αυτές.

Και πρώτα από το ληξιαρχικό βιβλίο του Αγίου Παντελεήμωνος, στα Μαστοράτικα Παξών, έτους 1761-1811, αριθ. 7, καταγράφουμε τα παρακάτω ενθυμήματα:

1) 1782 Ιουλίου 8, εγίνηκε παπάς ο Σπύρος Μάστορας.

2) Ηατροσοφικόν το οπίον έχη ερμηνίαις ιατρικές κε θεραπίες του ιποκράτους κε δόξαν θεού αμήν. Περί φιδιού κε σκορπιού. Ω φράξος ίγουν ο μελίας, όταν φάγι τον άνθροπον το φίδι ή σκορπίος αν τον ποτίση φαρμάκη τζάκησε τα φίλα του φράξου κε εύγαλε το ζουμί του κε πότιζε αυτόν κε γιένι. Ότι δεν θέλης να δοκιμάσης έπαρε τον φράξον κε άναψε φοτίαν ις μίαν μεριάν κε βάλε τον φράξον ις ένα μέρος κε στιν μέσην βάλε το φήδι κε κάλιον πάγι στιν φοτίαν παρά ις τον φρανξον.

3) Περί διατί γίνοντε πεδία αρσενικά κι άλα θηλικά. Όταν η γινέκα δεχτί τον σπώρον του ανδρώς ης το δεξιόν μέρος γίνετε αρσενικόν κε όταν ήνε ης το ζερβόν μέρος γίνετε θηλικόν. Διατί η μήτρα η αρσενική ήνε ης το δεξιόν μέρος.

4) Περί γινεκός οπού δεν κάνι πεδία. Η ετία οπού δεν κάνι πεδία ήνε αυτή. Ότι η μήτρες οπού δέχονται τόν σπώρον του ανδρός δια να εγκαστροθή ήνε σφαλησμένη κε διά τούτο όταν σμήξη μετά του ανδρός δεν σε βένη μέσα η ρεύσης ης την φήσην της γινέκας. Έστοντας κε να ήνε σφαλησμένη η μήτρες δεν καντρόναιτε.

5) Περί πος ομιάζουν τα πεδιά, άλα του πατρός κε άλα της μητρός. Ήξευρε οτη όταν σμήξη άνδρας μετά της γινεκός η γινέκα χήνη έμα κε ο άνδρας ρήχνη σπώρον κε όταν ρίξη ο άνδρας περισότερον ομοιάζουν τα πεδιά του πατρός κε ης το γένος του. Η δε γινέκα περισότερον έμα χήση ομηάζουν της μητρός κε ης το γένος της

6) Ώπιον πιένι το μάτη (Αβασκανία). Όθε κήνισε η αβασκοσήνη κε η αχαμνοσήνη να πάντισε όρος σε βουνό κε σε χαμολαγκάδια οπού εκή πετινός δεν λαλί κότα δεν κακαριέτε πρόβατον δεν βηλιάζυ βόϊδι δε μουγκρίζυ σκήλος δεν βαβίζυ γρούνι δεν γρούζυ εκή πεδίου κουλούρι δεν γίνετε. Φεύγα αβασκοσίνη κι αχαμνοσήνη από την καρδίαν κε από το κεφάλη κε από όλα τα μέλη του δούλου του θεού (τάδε) ότι ήνε βαπτισμένος κε μιρομένος κε τρετριχαμετριμένος του θεού παραδομένος δεν μπορί να τα πομήνη μηδέ μέρα μηδέ όρα μηδέ κάρτο από την όρα, ση χριστέ βασηλέβιης ης τους εώνας αμήν.

Εδώ τελειώνουν τα ενθυμήματα του βιβλίου αυτού. Για να δούμε όμως την εξέλιξη της αβασκανίας, γράφω μια σύγχρονη, που την άκουσα από την κ. Ελένη Οδ. Βελλιανήτη 90 χρονών και μια που λέγεται σήμερα στο χωριό Κ. Γαρούνα της Κέρκυρας:

α) Η κυρά η Παναγία κάθισε στο θρόνο της και έκραξε τους Αγίους Αναργύρους, θαυματουργούς και ελεήμονες, πρώτοι γιατροί του κόσμου. Για πάρτε το αβάσκαμα του (τάδε), το πάσα κακό από τον άνθρωπο, από την καρδιά, από τα σωθικά του, από τις 82 φλέβες του κορμιού του. Μαύρη αγελαδίτσα γέννησε στον κάμπο την κατέβασε να την περιβοσκήση, εκεί εβρέθει ο Ιησούς Χριστός και πήρε το αβάσκαμα και τόριξε στα βουνά. Εκεί κόκορας δε λαλεί, κότα δεν κακαριέται, εκεί να μείνει, εκεί να χαθεί και το κακό από τον άνθρωπο να διασκορπιστεί. Δυό το φέραν τρείς το πήραν, Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s