Εμπορικός στόλος Παξών το έτος 1764

Στον συμβολαιογράφο Γιαννάκη Ανεμογιάννη το 1756, βιβλίο 3, σελ. 69, υπάρχει μια συμφωνία του καπετάνιου και του πληρώματος.

«Καραβοκύρης Μηχάλης Δένδιας. Συντρόφοι του Τζώρτζης Δένδιας, Ιωάννης Ανεμογιάννης, Γιαννάκης Μάστορας, Στέλιος Δένδιας, Στέρνος Γιανιώτης και Αναστάσιος Μασκλαβάνης. Υπόσχονται να κάμουν ταξείδι, Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο, Κέρκυρα και Μοριά, ο καθένας με το μερτικό του».

Συνήθως από Παξούς φόρτωναν λάδι, πλάκες, μάρμαρα, κρασί, κούτσουπα, αμύγδαλα, κριθάρι κ.λπ. Στο συμβολαιογράφο Ν. Κουβά, υπάρχει στο βιβλίο 14, σελ. 14, η εκτίμηση μιας Μπρατσέρας το 1790. Η όλη αξία της Μπρατσέρας είχε 390 γρόσια. Στο κείμενο περιγράφεται κάθε αντικείμενο χωριστά π.χ. το κατάρτι γρόσια 12,3 ντουφέκια γρόσια 8,7 κουπιά γρόσια 4, μπατέλο (βάρκα) γρόσια 8, κ.λπ.

Σε όλη τη διάρκεια της Ενετοκρατίας, μέσα στο όμορφο και ασφαλές λιμάνι του Γάη, ήταν αγκυροβολημένη η αυθεντική γαλιώτα, που μαζί με τα κανόνια του φρουρίου υπεράσπιζαν το νησί. Ακόμα στα κάτεργα της γαλιώτας κρατούνταν οι τιμωρημένοι από τα τοπικά δικαστήρια.

Τόσο στην ξηρά, κυρίως στα κρασοπουλιά, όσο και μέσα στο λιμάνι, δεν έλειπαν οι διαπληκτισμοί, οι βρισιές και καμιά φορά οι τραυματισμοί και οι σκοτωμοί. Το 1773, από μια παρεξήγηση, έγινε μεταξύ δύο πλοίων ολόκληρη ναυμαχία, με τραυματίες (συμβολαιογράφος Αθανάσιος Μπογδάνος βιβλ. 2, σελ. 154). Το λιμάνι ήταν σχεδόν πάντα γεμάτο από ναυτικούς, ξένους και ντόπιους.

Πολλά καΐκια πόδιζαν στο νησί από φουρτούνα, να ράψουν τα σχισμένα από τον δυνατό αέρα πανιά τους, να κάμουν καινούριο κατάρτι ή ακόμα να προμηθευτούν τρόφιμα.

Στο λιμάνι, περίπου κοντά στο σημερινό τελωνείο ήταν το υγειονομείο, μια υπηρεσία που έκανε έλεγχο στα πληρώματα, αν ήταν υγιείς, αν ερχόταν από μέρη που οι κάτοικοι είχαν μολυσματικές αρρώστιες κ.λπ. Παράλληλα είχε οργανωθεί και η υπηρεσία της δογάνας, δηλ. το τελωνείο. Η φορολογία για όλα σχεδόν τα είδη ήταν αρκετά βαριά και η τιμωρία για τα λαθραία μεγάλη. Είναι γνωστή η περιπέτεια του καπετάν Μπόϊκου, πατέρα του Γιωργάκη της Αντωνέλας, που του έκοψαν τα χέρια.

Όταν ησύχαζες από τη φουρτούνα, αντιμετώπιζες την αγριότητα των πειρατών, όταν ξέφευγες από τους πειρατές σκόνταφτες πάνω στην απληστία των δογαναραίων. Τραγική η μοίρα όλων των ναυτικών του κόσμου, ίσως το πιο δύσκολο και σύγχρονα πιο δυνατό επάγγελμα. Βέβαια σήμερα, οι ναυτικοί δεν αντιμετωπίζουν το θανάσιμο κίνδυνο όπως παλαιότερα. Παρ’ όλα όμως τα μεγάλα και σύγχρονα σκάφη η δίγνωμη θάλασσα, δεν έχει καμιά εμπιστοσύνη και δεν παύει ποτέ να στήνει τις παγίδες της.

Το έγγραφο που παρακάτω σας παρουσιάζω, είναι μια απογραφή όλων των σκαφών του νησιού, με τους καπετάνιους, τα πληρώματα και το τονάζ των σκαφών. Εδώ θα ανοίξω μια παρένθεση, σχετικά με το τονάζ, γιατί το έγγραφο μας λέει πως το πλοίο, σηκώνει τόσες χιλιάδες και σε κάποιο σημείο, 15 χιλιάδες δηλ. 16 μόδια. Το μόδι λοιπόν, είναι ρωμαϊκό μέτρο σιτηρών και ισούται με 8,75 λίτρες. Στη Λέσβο χρησιμοποιούσαν το μόδι στον ελαιόκαρπο και ισούται με 500 οκάδες. Επειδή όμως το μόδι σε κάθε τόπο έχει διαφορετικό βάρος, στο κείμενό μας πιστεύουμε πως ισούται περίπου με 300 λίτρες. Η ενετική λίτρα έχει 16 οργιές, ίσες με 477 γραμμάρια. Είναι όμως το μόδι και μέτρο επιφανείας, και η υποδιαίρεσή του έχει ως εξής: ένα μόδι ίσο με 8 μουτζούρια ή 3200 τ. οργιές ή 5856 τ.μ.

Μια ζευγιά ίση με 2 μουτζούρια. Ένα μουτζούρι ίσο με 4 καρταριόλια. Ένα τσαπί ίσο με 1/3 του μουτζουριού. Ένα καμάκι ίσο με 1/48 του μουτζουριού. Είναι γνωστό πως η οργιά ισούται με δύο γιάρδες ή 1,83 μέτρα.

Ευτυχώς ο Σαλβατώρ στο βιβλίο του για τους Παξούς, κάνει μια αξιόλογη απογραφή των καϊκιών που υπήρχανε το 1885 και έτσι μπορούμε να κάνουμε σήμερα τη σύγκριση.

Πρώτο σε δυναμικότητα έρχεται το πόστο Δέσκου, σημερινά Μαγαζιά με 7 σκάφη και 333 χιλιάδες λίτρες τονάζ και 45 ναύτες. Δεύτερο το πόστο Λογγού με 13 σκάφη, 209 χιλιάδες τονάζ και 42 ναύτες. Τρίτο το πόστο Γάη – Νοζιά με 12 σκάφη, 148 χιλιάδες τονάζ και 50 ναύτες, (Γάη 4 σκάφη, 36 χιλ. 18 ναύτες, Νοζιά 8 σκάφη, 112 χιλ. 32 ναύτες), και τέταρτο το πόστο Λάκκας με σκάφη 8,47 χιλιάδες τονάζ και 29 ναύτες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s